torsdag den 23. februar 2012

Gribebold

Det er sådan at min fantastiske veninde har født en skøn lille dreng i december. Han inspirerer mig til at få gang i symaskinen, for der er så mange søde og sjove baby ting man kan kreere. Efter ønske fra moren, bliver den første kreation en gribebold. (vidste overhovedet ikke hvad en gribebold var - men man bliver jo klogere:-)) Fuld af begejstring drønede jeg ned i stof2000 i spinderiet. Her opstår det første problem..... der er alt for mange skønne stoffer at vælge imellem! Efter grundig overvejelser (har nok haft de første 20 ruller stof ude) ender jeg med en hel fantastisk blå farve og selvfølgelig noget stof med ugleprint. Et par bjælder bliver der også fundet. En gribebold skal jo give baby nogle forskellige sanseindtryk, så ringlende bjælder og noget bagepapir til at knitre, det må være sagen:
Produktionen sættes igang samme aften. Der skal klippes 12 dele af begge figurer. Det tager ikke så lang tid og kommer da også igang med at sy den første "båd". De små ugler gør det rigtig godt til min gribebold - se hvor søde de er :

Jeg indsætter en "how to" nederst på dette indlæg, når projektet er færdigt.

HOW TO:

Tegn først mønsteret:

- Tegn en cirkel med en diameter på 16 cm. Størrelsen varieres efter eget ønske.
- Klip cirklen over på midten.
- Klip den ene halvcirkel i 2 dele
- På det ene kvarte "lagkagestykke" bøjer man den runde side ind over, så spidserne bliver midterstykke. Herefter klippes det spidse stykke af.

Resultat: 1 halvcirkel, 1 kvart stykke, 1 båd


Du skal bruge båden og halvcirklen - det er din skabelon.

- Klip 12 stykker af hver skabelon. (sømrum er iberegnet)
- Sy bådens en side fast på halvcirklen (ret mod ret)

- Klip et lille hak i halvcirkelstoffet, der hvor spidsen af båden er. Det gør det nemmere at få stoffet til at lægge sig pænt, når man skal sy side 2 fast.
- Sy bådens anden side fast.
- Sy ca halvvejs ned på den sidste side
- Vend båden, så retsiden kommer udad
- Fyld båden med vaskbart materiale.
- Fyld evt bjælder, bagepapir eller lignende i, som der kan lave lyde.
- Sy åbningen til i hånden
Resultat: en færdig båd :-)

- Bådene sys sammen 3 og 3:
- Sy bådenes spidser sammen
- Sy Bådenes hjørner sammen.
Resultat: Du har nu 4 dele a 3 både, som skal samles.
- Sy spidserne sammen på de 4 dele
- Sy bådhjørnerne sammen

Resultat:

2 kommentarer:

  1. Tak for vejledningen :0) Jeg sad med skabelontegningen til bolden, men uden instruktion, så jeg var lidt på "Herrens Mark", da jeg googlede Gribebold og heldigvis kom ind på din fine side.
    Super!
    Hilsen Hanne J

    SvarSlet
  2. sikken dejlig bold du har lavet
    jeg vil gerne lave den til m it barnebarn og synes din billedinstruktion er så fin men hvor mange skal der laves og hvordan syes de sammen ? den du viser er jo kun en lille del af bolden ikke ?
    MVH
    Fynboen

    SvarSlet